пятница, 5 декабря 2014 г.

Моє дослідження

«Психологічні особливості розвитку мовлення молодших школярів»
Вступ
    Необхідною умовою формування соціально активної і духовно багатої особистості є оволодіння мовленням як засобом спілкування, формою передачі та набуття знань.
     Мовлення складає один з основних елементів формування особистості, освоєння вироблених цінностей національної культури, тісно пов'язано з розумовим, етичним, естетичним розвитком, є пріоритетним в мовному вихованні і навчанні молодших школярів. 
    Дитяче мовлення обирають за об’єкт дослідження психологи, психолінгвісти, лінгвісти, використовуючи при цьому свої, специфічні, методи, концентруючи увагу на якомусь одному аспекті цього складного явища.
  У психологічній науці проблему формування мовлення вивчали  Л. С. Виготський, М. М. Кольцова, Т. Н. Ушакова, Н. І. Чупрікова,  Р. З. Нємов, З. Н. Карпова, М.І.Лисина, А.А.Люблінська  та ін.
    Вченими були запропоновані різні пояснення способів оволодіння мовленням  (Б. Скінер, Ж. Піаже, Н.Хомський,   Е. Н. Леннеберг, Л.С. Виготський).
  Досліджувався зв'язок між мовленням та психічними процесами такими як мислення, увага, память ( Ж. Піаже, Л. С. Виготський).
   Відомо  що сензетивним періодом для формування мовлення в дитини є 2 -3 роки. Проте людина оволодіває мовленням протягом всього життя.Розвиток мови протікає невіддільно від формування мислення, а розвиток у дітей наочно-дієвого мислення відбувається на основі словесних узагальнень, під впливом промови (Н.І.Жінкін, Е.К.Каверіна,М.М.Кольцова, А.Н.Леонтьєв, А.Р.Лурія, А. А. Люблінська та ін.) У свою чергу, розвиток мислення веде до розвитку мовлення (Л.С.Виготський, Г.Н.Бавикіна, А.В.Болбочану).
    Важливо сфокусувати, наш погляд, увагу на вивченні формування мовлення у молодших школярів, коли відбувається адаптація до нових умов шкільного життя, здобуваються важливі для навчання навички: усного, писемного, діалогічного та монологічного мовлення.
    Сучасні дослідження показують нам, що діти все менше проявляють інтерес до книг та  художньої літератури. На думку вчених це обумовлено технократичними тенденціями розвитку суспільства (Е. Фромм, Р. Трач), впливом засобів масової інформації, зростання комп’ютерної залежності серед дітей. В мовленні дітей спостерігаються такі види труднощів, як збіднений словниковий запас, зловживання словами-паразитами; ненормативною лексикою, що супроводжується низькою успішністю,  як в  навчанні, так і   комунікативній сфері.
  Отже, ми вважаємо доцільним дослідити психологічні особливості, які обумовлюють формування мовлення у молодших школярів з метою пошуку оптимізації оволодіння дитини мовою. На нашу думку, є актуальним вивчення впливу такої характерологічної особливості як тривожність.
   Відомо що в молодшому шкільному віці актуалізується проблема тривожності, що з одного боку обумовлюється збільшенням кількості стресогенних чинників в сучасному суспільстві, з іншого -  пов’язано з проблемами адаптації дітей до школи. 
     Зважаючи на актуальність зазначеної проблеми, темою нашої дипломної  є: «Психологічні особливості розвитку мовлення молодших школярів».
   Мета: Дослідити   психологічні особливості розвитку мовлення у молодших школярів
    Об’єкт: Процес формування мовлення  молодших школярів.
 Предмет дослідження: Психологічні детермінанти розвитку мовлення молодших школярів в процесі навчання та формування мовленнєвих умінь дітей у процесі комунікативної діяльності    
    Завдання дослідження:
    1. На основі аналізу наукових психолого-педагогічних досліджень виявити психологічні  детермінанти розвитку  мовлення у молодшому школярів
    2. Підібрати методичний інструментарій для емпіричного дослідження  психологічних детермінант розвитку мовлення у молодших школярів у процесі навчальної діяльності. 
     3. Провести дослідження та здійснити інтерпретацію даних.
    4.Надати рекомендації батькам і вчителям стосовно розвитку мовлення дітей, враховуючи їхні індивідуально-типологічні особливості.    
    Гіпотеза дослідження: Детермінанти розвитку мовлення молодших школярів в процесі навчальної діяльності проявляються у комплексі індивідуальних, особистісних та суб’єктивних  якостей конкретного учня.
     Методи:теоретичний аналіз літератури, комплекс методик за Г.М. Ніщук, які виявляють рівень розвитку мовлення та  дозволяють простежити за словниковим запасом  молодших школярів, розуміння дитиною значення кожного слова в цілому, а саме: Тест «Здібності до словотвору», «Складіть  речення», «Розтав крапки», «Вставити пропушені слова»,методика визначення рівня тривожності Філліпса.

    Структура роботи: робота  складається з вступу, 2-х розділів, висновків, списку використаних джерел та додатків.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1.     Адаменко Л. Дітям про емоції / Л. Адаменко // Дошкільне виховання. — 2004. — № 6. — С. 18—19.
2.     Барташева Н. Не надо бояться Бармалея! // Дошкольное воспитание / Н.Барташева - 2007.- № 9.- с.66- 68.
3.     Божович Л.И. Личность и её формирование в детском возрасте. – М., 1968. – 435 с.
4.      Божович Л.И. Избр. психол. труды. Проблемы формирования личности/ Под ред. Д.И. Фельдштейна./ Л.И. Божович - М.: АСТ, 1995. – 230 с.
5.     Венгер А.Л. Психологическое консультирование и диагностика/А.Л. Венгер - М.: Генезис, 2001.- 302 с.
6.     Волков Б.С. Детская психология / Б. С. Волков, М. В. Волкова . – М., 1994.- 278 с .
7.     Вологодина Н.Г. Детские страхи днём и ночью./ Н.Г. Вологодина - М.: «Феникс», 2006.- 106с.
8.     Выготский Л.C. Воображение и творчество в детском возрасте/ Л. С. Выготсткий.- М.: Просвещение, 1991.- 93с.
9.     Выготский Л.С. Детская психология/Л.С.Выготский // Собр. Соч. – М., 1982. – т.4 – 336 с.
10.                       Гарбузов В.И. Практическая психотерапия / В. И. Гарбузов. — С.Пб.: АО «Сфера», 1996. – 160 с.Громова Т.В. Страна эмоций: Методика как инструмент диагностической и коррекционной работы с эмоционально-волевой сферой ребёнка./Т.В. Громова  – М.: УЦ «Перспектива», 2002. – 48 с.
11.                       Гульянц Э.К., Психологическая коррекция страха у детей дошкольного возраста (от 3 до 5 лет) с помощью куклотерапии // Современная семья: проблемы и перспективы / Э. К. Гульянц, С. В. Гриднёва, А. И. Тащеева.  – 1994. – 114 с.
12.                  Данилина Т.А. В мире детских эмоций: пособие для практических работников ДОУ./Т.А. Данилина,  В. Я.Зедгенидзе,  Н. М.Стёпина.  - М.: Айрис-пресс, 2004. – 160 с.
13.                  Емоційний розвиток дитини / Упоряд.: С. Максименко, К. Максименко, О. Главник. — К.: Мікрос-СВС, 2003.
14.                  Жигарькова О. Время тревожных детей // Психологическая газета.//О. Жигарькова - 2001.- №11.- с.6-7.
15.                   Захаров А.И. Детские неврозы/А.И.Захаров - СПб.: Респект, 1995 - 190с.
16.                       Захаров А.И. Дневные и ночные страхи у детей./А.И.Захаров.– СПб.: Речь, 2005. – 320с.
17.                        Котова Е. О профилактике детской тревожности // Ребёнок в детском саду.- 2003.- №5 .- с.34
18.                       Немов Р.С. Психологія. Учеб. для студентів виш. пед. навч. закладів. - М.: Просвещение, 1995. - 576 с.
19.                       Розвиток мислення та розумовий розвиток дошкільника / Под ред. М.М. Подд'якова, А.Ф. Говоркова. - М.: Педагогіка, 1985. - 200 с.
20.                       Павленко Т. Емоції, емоції... Комунікативні аспекти емоційного розвитку дітей / Т. Павленко // Палітра педагога. — 2003. - № 2. - С. 19-
21.                        Хрестоматия по детской психологии / сост. Г.В. Бурменская.- М.: Институт практической психологии, 1996.- 264с.
22.                                Фромм Э. Психоанализ и змоции: пер, с англ. / Э. Фромм. - М.: Республика, 1983.-415 с. Шапиро А.З. Психолого – гуманистические проблемы позитивно-негативных внутрисемейных отношений //А.З. Шапиро// Вопросы психологии.- 1994.- №4.- с.45-46.
23.                        Эльконин Д.Б. Психология игры / Д. Б. Эльконин. — М: Педагогика, 1978. — 304 с

Комментариев нет:

Отправить комментарий